Napoje roślinne

Napoje roślinne cieszą się coraz większą popularnością. Oprócz wegan wiele osób wybiera je jako alternatywę dla mleko krowiego z powodu alergii na białka w nim zawarte bądź nietolerancji laktozy. Niektórzy sięgają po nie w celu urozmaicenia swojej diety. Na półkach sklepowych mamy również coraz większy wybór takich napojów, a najczęściej spotykane to: sojowy, migdałowy, ryżowy, owsiany, kokosowy czy orzechowy. Wybierając napoje roślinne, warto pamiętać aby sięgać po te fortyfikowane, czyli dodatkowo wzbogacone w składniki takie jak: wapń, witaminę B12 i witaminę D, natomiast bez dodatku cukrów.

Najpopularniejsze napoje roślinne dostępne na rynku to:

 

Napój sojowy

Zawiera najwięcej białka w porównaniu do innych napojów roślinnych; może być wzbogacany w wapń i witaminy. Świetnie sprawdza się do owsianek, koktajli, dań na słodko czy w daniach obiadowych. Jest napojem zawierającym trochę więcej tłuszczu od pozostałych, dlatego chętnie wybierany jest do kaw (latte czy cappuccino), gdyż łatwo da się ubić z niego piankę. Na jego bazie produkuje się także jogurty i śmietany sojowe.

 

Napój migdałowy

Charakteryzuje się lekko orzechowym i delikatnym smakiem, przez co chętnie wybierany jest do dań na słodko. Napój ten jest źródłem witaminy E, która działa antyoksydacyjnie i wspiera pracę układu odpornościowego. Bogaty jest także w nienasycone kwasy tłuszczowe, przez co polecane jest osobom mającym problemy z chorobami układu krążenia.

 

Napój ryżowy

Jest jednym z najbardziej kalorycznych napojów roślinnych. Zawiera również sporą ilość naturalnie występujących cukrów, co przejawia się słodkim smakiem. Jest napojem często wybieranym przez alergików: osoby uczulone na soje, orzechy lub z nietolerancją glutenu.  Ze względu na wysoki indeks glikemiczny nie jest polecany cukrzykom.

 

Napój owsiany

Charakteryzuje się kremową konsystencją i delikatnym smakiem. Jest dobrym źródłem witamin z grupy B, a także składników mineralnych jak potas, żelazo, wapń, magnez. Należy pamiętać także o zawartym w nim błonniku pokarmowym, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

 

Warto znaleźć także odrobinę czasu w domu i przyrządzić je samemu. Jest mnóstwo przepisów na proste do wykonania domowe napoje roślinne. Należy jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do tych dostępnych na sklepowych pólkach, wykonywane samodzielnie w domu ,, mleko’’ roślinne nie będzie wzbogacone w witaminy i składniki mineralne.