Wody smakowe dla dzieci?

Kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych powinno się rozpoczynać już od najmłodszych lat. To właśnie diecie przypisuje się ogromną rolę w epidemiologii wielu chorób, dlatego to my, dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za wybory i przyzwyczajenia naszych dzieci.  O ile o prawidłowym odżywianiu dzieci pisaliśmy już w naszym poprzednim artykule „Piramida zdrowego żywienia u dzieci”, w tym przyjrzymy się produktom nawadniającym organizmy najmodniejszych.

Woda jest doskonałym płynem nawadniającym, który szybko gasi pragnienie, nie dostarczając dodatkowych kalorii, dlatego to właśnie ją powinniśmy wybierać dla naszych dzieci. Często jednak zastępujemy ją sokami, napojami gazowanymi czy smakowymi popularnie nazywanymi „wodami smakowymi”. Właśnie o napojach smakowych chcielibyśmy powiedzieć więcej.

Dzieci chętnie po nie sięgają ze względu na ich słodki smak, a producenci dbają dodatkowo o ciekawy kształt i wygląd butelek, tak aby przyciągały do zakupu. W skład ich, poza wodą źródlaną, niewielkimi ilościami składników mineralnych jak: sód, potas, wapń i magnez, wchodzi także cukier. W niektórych produktach ilość tego składnika dochodzi nawet do 10g (czyli 2 łyżek) w 100 ml. Napoje te dostarczają pustych kalorii, zwiększając energetyczność diety.  Dodatkowo wzmagają apetyt, czego konsekwencją może być min. niekontrolowany wzrost masy ciała, prowadzący do nadwagi i otyłości. Słodki smak uzależnia, więc podawanie go w większych ilościach dzieciom, kształtuje negatywnie ich nawyki żywieniowe. Regularne spożywanie większych ilości cukrów prostych może powodować cukrzycę, zaburzenia gospodarki lipidowej czy choroby układu krążenia.

Co więcej, po spożywaniu posiłków obfitujących w węglowodany proste, ich resztki zatrzymują się na zębach, tworząc płytkę nazębną, która rozkładana przez bakterie niszczy szkliwo i tworzy ubytki, czego konsekwencją jest rozwój próchnicy.

Zalecamy więc, by większą uwagę zwracać nie tylko na dietę dzieci, ale także na odpowiednie płyny nawadniające, tak by uczyć picia wody już od małego. W celu nadania wodzie dodatkowego smaku i bardziej zachęcającego wyglądu sami twórzmy „domowe wody smakowe”,  dodając do średnio-zmineralizowanych wód ulubione owoce swoich pociech czy świeże liście mięty.

Zalecamy więc, by większą uwagę zwracać nie tylko na dietę dzieci, ale także na odpowiednie płyny nawadniające, tak by uczyć picia wody już od małego. W celu nadania wodzie dodatkowego smaku i bardziej zachęcającego wyglądu sami twórzmy „domowe wody smakowe”,  dodając do średnio-zmineralizowanych wód ulubione owoce swoich pociech czy świeże liście mięty.

Wegańskie alternatywne produkty

Wegetarianizm jest w ostatnim czasie jedną z najpopularniejszych alternatywnych metod żywienia. Coraz częściej również stosowana jest bardziej restrykcyjna odmiana wegetarianizmu – weganizm.

Weganie wykluczają ze swojej diety oprócz mięsa również mleko i produkty mleczne, jaja, a także miód. Wyeliminowanie składników będących podstawą żywienia wielu osób budzi pytania: co w takim razie jeść będąc na takiej diecie? Czy zostaje sama sałata? Zdecydowanie nie! Dieta wegańska może być pyszna i urozmaicona! W dzisiejszych czasach na sklepach pojawia się coraz więcej wegańskich zamienników, a w książkach kucharskich i kulinarnych blogach co chwila spotkać można przepisy na ciekawe wegańskie posiłki, będące alternatywą tych w diecie tradycyjnej. Czym zastąpić więc:

Mięso

Wśród wegańskich zamienników mięsa zdecydowany prym wiedzie tofu. Dostępne w wersji naturalnej, wędzonej oraz zamarynowanej z różnymi przyprawami, doskonale sprawdza się jako dodatek do dań głównych: w sosach, np. curry lub pokrojone w kostkę, przyprawione i podane na talerzu z dodatkiem kaszy i surówki. Tofu można piec, smażyć, dusić, dodawać do gulaszów.

Mniej popularny niż tofu, ale również wartościowy kulinarnie jest tempeh. W przeciwieństwie do tofu, które jest gładkie i kremowe, w strukturze tempehu wyczuwalne są całe ziarna fermentowanej soi. Tempeh może świetnie zastąpić wołowinę w gulaszach czy być składnikiem orientalnych zup.

Ciecierzyca, fasola, soczewica, soja –  z nasion roślin strączkowych stworzyć można pyszne kotlety, bigosy, gulasze i potrawki i pasztety. Produkty te są bogate w białko, błonnik oraz witaminy i składniki mineralne. Potrawy z ich dodatkiem są sycące a przepisów na dania z udziałem znaleźć można niezliczoną ilość

Kolejnym wegańskim substytutem mięsa może być seitan – wysokobiałkowy produkt powstające z maki pszennej. Seitan świetnie sprawdza się jako pieczeń i dodatek do kanapek. Wykonać można go samodzielnie w domu, dodając do przyrządzenia ulubionych przypraw, tak, aby osiągnąć najbardziej pożądany smak.

Ryby

Wśród wegańskich zamienników znajdzie się również alternatywa dla ryby. Gotując selera w bulionie warzywnym, owijając w glony nori i przysmażając na chrupiąco na patelni uzyskamy tzw. selerybę. Rybę świetnie udaje również tofu, szczególnie to wędzone.

Produkty mleczne

Bezmleczne ,,mleko’’, czyli tzw. napoje roślinne, są już dostępne w większości sklepów spożywczych. Ich rodzajów jest mnóstwo: sojowe, migdałowe, owsiane, orkiszowe, orzechowe, kokosowe… jest więc w czym wybierać! Ponadto napoje te można wykonać również w domu: domowe mleko koksowe uda się przygotować poprzez namoczenie szklanki wiórków w odpowiedniej ilości wody przez kilka godzin. Zaletą napojów roślinnych kupowanych w sklepie jest jednak możliwość znalezienie produktu wzbogacanego m.in. w wapń, o którego odpowiednią ilość należy szczególnie zadbać będąc na diecie wegańskiej.

Oprócz napojów roślinnych szeroko dostępne są również wegańskie jogurty czy śmietanki. Można wykorzystać je przy gotowaniu sosów czy jako dodatek do zup lub deserów. Podobnie jak jogurty, są one do wykonania również samodzielnie w domu.

Weganie nie muszą również rezygnować ze spożywania w swojej diecie serów. Cheddar, mozzarellę czy ser żółty w plastrach w wersji wegańskiej bez problemu można kupić w sklepie. Można również wykonać je samodzielnie w domu – w sieci krąży mnóstwo przepisów na pyszne twarożki z nerkowców. W serkach świetnie sprawdzi się również rozdrobnione lub zblendowane tofu z jogurtem roślinnym i ulubionymi dodatkami.

Furorę robi również ser z ziemniaka – ugotowany ziemniak z marchewką i dodatkiem płatków drożdżowych nadających mu serowy posmak to świetne uzupełnienie kanapek lub dip do warzyw.

Do smarowania pieczywa, zamiast masła, użyć można hummus, pastę z awokado, przeróżne pasty warzywne – z groszku, buraka, bobu. Doskonale sprawdzi się również tahini czy masła orzechowe (arachidowe, migdałowe, laskowe).

Jaja

Bezjajeczna jajecznica jest możliwa do wykonania! Wystarczy rozdrobnione tofu z dodatkiem kala namak – czarnej soli, która nadaje potrawom jajeczny posmak. Dodając ją do tofu lub ciecierzycy stworzyć można również pastę a’la jajeczną. Do pieczenia ciast, robienia naleśników czy babeczek wykorzystać można namoczone siemię lniane, mus jabłkowy, rozdrobnionego banana, puree z batatów-produkty te podobnie jak jajko, zwiążą składniki potrawy. Możliwy do wykonania jest też omlet – można przyrządzić go z mąki z ciecierzycy zarówno na wytrawnie, jak i na słodko. Wielbiciele bezy również znajdą coś dla siebie – aquafaba, czyli woda z puszki po ciecierzycy doskonale się pieni. Można ubijać ją tak jak białka jaj i upiec, uzyskując bezę.

 

Wbrew powszechnym przekonaniom, na diecie wegańskiej można jeść naprawdę pyszne i kreatywne posiłki. Odpowiednie przyprawy, takiej jak czarna sól czy płatki drożdżowe, dodatkowo pozwolą nadać potrawom wyjątkowy aromat i smak. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie te potrawy wartością odżywczą odpowiadają ich tradycyjnym odpowiednikom – seleryba, choć smakiem może rybę przypominać, pod względem wartości odżywczej nie można jej do niej porównać. Dlatego też stosując diety alternatywne należy przyłożyć szczególną uwagę do ich prawidłowego zbilansowania.